Creatieve therapie
Het creatieve proces: dit verloopt afhankelijk van de hulpvraag.
Relatieproblemen, rouwen om wat of wie men verloren heeft, loslaten van trauma en oud zeer, horen zien en zwijgen onderzoeken, lot en acceptatie, wrok en vergeving. Dit kunnen belangrijke onderwerpen zijn in het proces. Zie ook voorbeelden onder beeldende expressie.
In beeldende creatieve therapie (vaktherapie) wordt naast het gesprek gewerkt met beeldende materialen, gereedschappen en technieken. Voorbeelden zijn schilderen, kleien, timmeren, fotocollages maken, steenbewerking, etc. Je doet tijdens zo´n proces fysieke, zintuiglijke, emotionele en cognitieve ervaringen op. Bijzonder aan het beeldende werk is dat het vaak meer laat zien dan met woorden is uit te drukken. Het raakt diepere gevoelslagen maar kan ook voor vernieuwend denken en handelen zorgen.
Coaching
De Socratische Coaching: vinden wat je zoekt
Socrates vraagt aan iemand die loopt te zoeken: "Waar zoek je naar?" De zoeker antwoordt:
"Dat weet ik nou juist niet". Dan reageert Socrates met de woorden:" Hoe weet je dan wanneer je het hebt gevonden?"
Een coachende houding is onderzoekend, nieuwsgierig vragend, niet ingekleurd of met een voorbedachte sturing. Een socratische gespreksvoering is vaak gericht op dialoog: een gesprek dat gericht is op gezamenlijk onderzoekend nadenken. Het steunt op redelijke argumentatie, zodat een realistische analyse van een thema plaats kan vinden. Een dialogisch gesprek stijgt uit boven het individuele denken, waardoor inzichten verworven worden die ieder voor zich niet alleen zou kunnen bereiken. Het is de samenwerking en het zijn daarbinnen de verbindende krachten die het hem doen. Uiteindelijk staan alle neuzen in dezelfde richting, op hetzelfde doel gericht, zonder dat iemand zijn eigenheid hoeft te laten varen. Het is een natuurlijk en aanvullend gebeuren, door bundeling van de verschillende krachten. Emoties mogen aanwezig zijn, maar spelen in de dialoog geen rol. De coach is net zo nieuwsgierig naar antwoorden op zijn vragen als dat jij verrast en verwonderd bent over wat er intuïtief uit jezelf ontstaan kan.
Coaching begint bij het vaststellen van een veranderingswens (persoonlijke behoefte in de relationele sfeer of verplichtend in werkverband) en het verankeren van nieuw gedrag of een andere kijk op een specifiek probleem krijgen. Zodat een probleem geen probleem meer vormt. De coach legt tijdens dit proces geen vooringenomenheid en geen veroordeling in zijn vragen maar laat de ander zelf spelenderwijs ontdekken. Het verloop van zo´n proces zou als volgt kunnen zijn:
Supervisie
Je eigen koers oftewel leerdoelen bepalen
Supervisie is leren door en van ervaringen. Het verschil tussen Coaching en Supervisie is dat bij supervisie gevraagd wordt van de supervisant om op zich zelf te reflecteren door op afstand naar een ingebrachte situatie (werkinbreng) te kijken. Jouw handelen en emoties daarin onderzoekend, ontdek je waar jouw leerdoelen liggen.
De Onder de Waterlijn methode en de Dubbele Integratiedriehoek (persoonlijk denken, voelen en willen integreren ten behoeve van het professionele kader):
Gedragsverandering bevorderen met behulp van technieken uit de RET, de TA, Systeem Opstellingen, Gestalt / Voice dialoque, Beeldende Expressie, Drama e.a. bewegingsvormen